Tagasihoidlik ettepanek

by

niqab.jpgHijab’i kandmine ei kaitse tingimata moslemi naisi ega garanteeri neile väärikust.

Noore moslemi naisena hijab’i kandes pidasin seda päris lahedaks. Tundsin end kaitstuna, kombeka ja naiselikuna. Enam ma nii ei tunne, sest olen saanud kristlaseks ning näinud suurema selgusega moslemite naistesse suhtumise varjukülgi. Seepärast olengi üllatunud teada saades, et hulk Lääne naisi pöörduvad islami usku ja võtavad omaks mitte üksnes hijab’i, mis katab pea ja õlad, vaid ka burqa, mis katab kogu keha, välja arvatud käed ja näo, ja isegi niqab’i, mis jätab katmata vaid käed. “Olen leidnud, et selle kandmine annab jõudu. Ma armastan seda. See on avaldus: Olen moslem ja sellised on mu uskumused,” ütleb üks islamiusku pöördunud austraallanna.

Ei ole midagi halba hijab’i kandmise kaudu julgelt ja vabalt oma usu kuulutamises. Sellest vaatenurgast on see nagu kristlike nunnade komme ― puhtuse väline märk. Kuid moslemite kantavad erilised rõivaesemed sümboliseerivad midagi enamat kui väärikat eluviisi. Need peaksid ka kaitsma mehi naiste kurjuse eest. Islamis nähakse naisi awrah’na, mida Islami Entsüklopeedias defineeritakse kui häbet ehk naise välimisi suguelundeid. Varajased hadith’i ehk prohveti ütlemiste õpetlased ja kogujad toetasid sellist vaadet. Imam Hanbal luges isegi naise kätt ja nägu awrah’ks. Ash-Shaafi’ee väitis, et nähtaval olevad naise jalad on awrah ja tuleks seega katta.

Al-Tirmidhi järgi oli prohvetil oma naisega järgmine vestlus:

“Allah ei vaata (Kohtumõistmise Päeval) seda, kes lohistab tema rüüd hoopleva ülbusega.” Seejärel küsis Umm Salmah: “Mida peaks naised tegema oma rüüde palistusega?” Ta vastas: “Langetagu nad need käe ulatuses.” Naine ütles: “Mis siis, kui nende jalad on paljastatud?” Mees vastas: ”Siis langetagu nad seda küünarvarre ulatuses ja ärgu seda ületagu.”

Kuigi mitte kõigis moslemi ühiskondades ei kohelda naisi sellise halvakspanuga, peitub islami südames kahtlustamine. Muhamed oli oma naiste suhtes armukade ega usaldanud neid, kuna ei suutnud ise teistelt naistelt silmi pöörata. Ta ütles: “Ma olen tõesti armukade mees ja keegi ei ole armukadedusest vaba, välja arvatud see, kelle süda on mandunud. Ainus viis armukadeduse vältimiseks on kindlustada, et ükski mees talle (abikaasale) ei lähene ja hoida teda turule minemast.”

Sellest tulenevalt käskis ta, et tema naised elaksid purdah’s ehk eraldatuses. „Prohveti abikaasad, teie ei ole nagu teised naised. Seepärast, kui te kardate Jumalat, ärge olge oma kõnes liiga vastutulelikud, et iharad teid ei himustaks. Kõnelge selliste inimestega selgete ja lihtsate sõnadega. Püsige vaikselt oma kodudes ja ärge näidake oma toredust nii nagu naistel teadmatuse päevadel tavaks oli.” Ühe teise varajase õpetlase, al-Bukhar’i järgi ei olnud hijab mõeldud orjanaiste, vaid ainult abielunaiste jaoks. Kuid hijab ei paku kaitset isegi kodus: see ei hoia mehi neid peksmast. Muhamed lubas abielunaiste peksmist ja ta ise peksis neid, sealhulgas oma üheksa-aastast abikaasat Aisha’t.

burqa_84232a.jpg

Kuulsa 12. sajandi islami teoloogi, müstiku ja õpetaja Abu Hamid Imam Ghazal’i järgi ei tohiks naised välja minna muidu, kui ainult hädaolukorras. Oma raamatus “Abielu etikett” (Etiquette of Marriage) soovitab ta: “Naine peaks selga panema vanad rõivad ning minema mööda hüljatud tänavaid ja kõrvalteid, vältima turgusid ja kindlustama, et ükski võõras ei tunne ta lõhna, kuule ta häält, tema samme, ega tunne teda ära.” Moslemi mehed ei usalda naisi ja seepärast on naiste autojuhtimine ja üksi liikumine Saudi Araabias ja mõnedes teistes moslemi riikides keelatud. Minu endine abikaasa, moslem, ei lubanud mul isegi kardinaid majas akende eest tõmmata. Mul ei lubatud isegi üksi pesu pesema minna.

Naiste kohta käivate uskumuste tõttu muutusid polügaamia ja konkubiinide pidamine moslemi maailmas institutsioonideks. Seksiorjust tuli sageli ette ― isegi madalamates ühiskonnakihtides ― ning eriti suurte islami vallutuste perioodidel. Ka Muhamed ise ei olnud vaba seksuaalsest ebamoraalsusest. Ta ründas karavane, mis liikusid läbi Yadrib’i (Medina) ning jagas saagi, sealhulgas naised, oma järgijate vahel. Islamis on väändunud ja iseendaga vastuolus olev arusaam tagasihoidlikkusest. Lisaks faktile, et moslemi meestel võib olla korraga neli abikaasat, on neil Koraani (Qur’an) järgi lubatud omada ka konkubiine. Muhamedi lapselapsel Hasan`il oli kakssada naist ja ta vahetas neid nelja kaupa. Moslemi naised ei harju sellega lihtsalt. Nad kannatavad ja on armukadedad teistele naistele oma abikaasa elus. Isegi prohveti naised olid üksteise peale armukadedad.

Winston Churchill kirjutas moslemite naistesse suhtumise tagajärgedest oma raamatus “Jõe sõda” (1899) (The River War): “Alandatud sensualism jätab selle elu ilma oma kaunidusest ja peenusest, järgmiseks ka väärikusest ja pühadusest. Fakt, et muhamedi seaduse järgi peab iga naine kuuluma mehele tema absoluutse omandina – kas siis lapse, abikaasa või konkubiinina – lükkab kindlasti orjuse lõplikku väljasuremist edasi seni, kuni islami usk lakkab olemast domineeriv jõud inimkonna seas.”

Kuid kummalisel kombel ei ole innukas püüdlemine tagasihoidlikkuse poole hellitanud ühiskondi, kus naisi austatakse inimolendite, mitte üksnes seksobjektidena. Tegelikult on tõde lausa vastupidine. Pakistanis üles kasvades puutusin sageli kokku seksuaalse ahistamisega. Keegi ei heastanud seda. Ema ütles mulle lihtsalt, et oleksin vait ja kõnniksin edasi või muidu mehed kogunevad ja vahivad mind kõige alandavamal moel. Peale seda, kui 20 aasta eest USAsse tulin, ei ole ma hijab’i kandnud ja mul ei ole olnud ühtegi isiklikku halba kogemust. Kuigi Ühendriigid on kaugel kloostrielust, tunnen end siinsete kristlaste seas prii ja pingevabamana kui kunagi moslemite seas nii Pakistanis kui USAs. Kõigi oma läbikukkumiste juures domineerib USAs ikka veel põhiolemuselt kristlik suhtumine naistesse. Naisi peetakse erinevateks, kuid võrdseteks ja neid koheldakse austuse ja väärikusega. Muidugi muudab ilmalikkus kõigis Lääne riikides meie suhtumist. Välist füüsilist ilu hinnatakse kõrgemalt sisemisest moraalsest ilust; pornograafia on kõikjal; abieluväline seks on normiks muutumas. Abort, lahutus ja järjest suurenev arv üksikvanemaga kodus kasvavaid lapsi on igapäevaelu kurb reaalsus. Kuid vähemalt kõige hullemal juhul, kui kirg lahvatab ning austuse ja väärikuse ideaalid kokku kukuvad, ei peeta naist automaatselt süüdlaseks. Moslemi kultuuris ei ole see tingimata nii. Pakistanis, kus Sharia seadused kehtivad riiklikult, peab naine vägistamise väite kinnituseks tooma neli meessoost pealtnägijat, mis on praktiliselt võimatu.

Ma usun, et austus naiste vastu on võimalik vaid siis, kui mehed tunnistavad endale, et naised on samasuguste õiguste ja väärikusega Jumala lapsed. Tavaline moslemi lahendus vältimatutele seksuaalsetele pingetele sotsiaalses elus on eraldamine või Koraani keeles hijab, kardin, mis eraldab naised meeste seltskonnast. See võib olla rõivas nagu burqa või eraldi ruum. Kuid see ei tee eriti palju meeste meelemuutuse heaks, et nad kohtleksid naisi isikute ja mitte seksobjektidena.

Nõnda ei soodusta loori taha varjumine eriti tagasihoidlikkust. Seda võib võrrelda tuviga, kes suleb kassi lähenedes silmad. Mida ma kardan, on see, et hulk Lääne naisi, kes on viimseni tüdinenud oma kogemustest seksist läbi imbunud ilmalikus kultuuris, võivad pöörduda islamisse, et saada elada tagasihoidlikku ja väärikat elu. Nad teevad kohutava vea. Burqa’ga kaetuna ei pruugi nad tänaval saada kasvatamatute matside iharate pilkude osaliseks, kuid nad saavad osaks allumise ja rõhumise maailmast. Tõeline lahendus nende ahastusele on naasmine nende kristlike juurte juurde, milles moraalsus, halastus ja armastus voolavad puhastatud südamest.

Artikli autor Shamim Hunt on Dallase Ülikooli Filosoofiauuringute Instituudi doktorant. Artikkel avaldati originaalis rahvusvahelises arvamus- ja uudisteportaalis MercatorNet. Samal teemal vaata artiklit A Culture Clash Over Modest Dress.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s


%d bloggers like this: