Vägivaldseid arvutimänge mängivatel lastel võib esineda muutusi käitumises

by

playstation_wideweb__430x311.jpg

Videomängutööstus on multimiljardidollariline ülemaailmne äri, mis on paljude oma toodete sihtgrupiks valinud teismelised mängijad. Uuringutulemused on varem mõista andnud, et lastel, kes mängivad vägivaldseid arvutimänge, võib esineda tõsiseid muutuseid käitumises.
 
Nüüd väidavad teadlased Indianapolises Indianas, et kokkupuude vägivaldsete videomängudega mõjutab vereringlust ajuosades, mis kontrollivad emotsioone – kusjuures see mõju vältab isegi mängimise lõpetamise järgselt.

Vincent Mathews on radioloogia professor Indiana Ülikooli Meditsiinikoolis. Ta jagas 44 noorukit kahte gruppi. Üks grupp mängis vägivaldset videomängu ja teine grupp mängis teist põnevat videomängu, milles ei olnud vägivalda. Muutuste kindlaks tegemiseks ajus kasutas Mathews magnetresonantskuvamist, millega mõõtis teismelistel verevoolu aju erinevates piirkondades:

“Leidsime, et noorukitel, lastel, kes mängisid vägivaldset videomängu, esinesid langused käitumise jälgimise ja kontrolliga seotud ajuosade aktiivsuses,” ütleb dr Matthews. Samuti märgib ta, et lastel esinesid aktiivsuse tõusud emotsionaalse erutumisega seotud ajuosades. “See piirkond ajus,” lisab Vincent Matthews, “valmistab meid ette “võitle või põgene” reaktsiooniks, konfliktis osalemiseks või konflikti eest pagemiseks.”

Mathews ütleb, et katseisikuteks olnud teismelised mängisid nii-öelda “esimene isik tulistab” mängu, milles mängu mängija võtab endale kellegi rolli, kes tapab relva kasutades vaenlasi. “Antud mäng on teismelistele sobilikuks hinnatud, seega ei sisalda see kõige, hmm, üksikasjalikumalt väljendatud vägivalda, kuid põhimõtteliselt on seal tulistamine, seal on plahvatused, seal on verele viitavad punased sähvatused, kuid see ei kuulu ainult täiskasvanutele sobivaks hinnatud mängude hulka, kus näidatakse tõeliselt elavalt kujutatud vägivalda,” ütleb ta.

Mathews ütleb, et eelmiste uuringute järgselt on videomänge tootvad firmad püüdnud tema järeldusi kummutada, kuid ta usub, et tõendid näitavad selgelt, et vägivaldse mängu mängimine võib noortes mängijates vallandada olulisi ja pikaajalisi emotsionaalseid muutuseid. Mathews ütleb, et vanemad ja mängijad ise peaksid sellega arvestama. “Nad peaksid tähelepanelikult järele mõtlema, milliseid mänge ja kui palju mängida ning milliste mõjude alla end seeläbi seada.”

Dr Vincent Mathews esitas oma uuringu tulemusi 2006. aastal Põhja-Ameerika Radioloogia Seltsi aastakonverentsil.

Artikli autor on Rose Hoban. Artikkel avaldati originaalis raadio Ameerika Hääl poolt.

2 Vastust to “Vägivaldseid arvutimänge mängivatel lastel võib esineda muutusi käitumises”

  1. Järjekordne koolitulistamine Soomes ananb tunnistust sügavast ühiskondlikust moraalsest kriisist « Elukultuuri Instituudi häälekandja Says:

    […] Vägivaldseid arvutimänge mängivatel lastel võib esineda muutusi käitumises […]

  2. Saksa koolitulistaja mängis tapatöö eel vägivaldset videomängu « Elukultuuri Instituudi häälekandja Says:

    […] Vägivaldseid arvutimänge mängivatel lastel võib esineda muutusi käitumises […]

Kommenteerimine on suletud.


%d bloggers like this: